28 stycznia 2021

Patelnia słonecznika albo glosa do interpretacji wiersza M. A. Glazika Lis

 


Dzisiaj napisała do mnie Pani Irina (Skype) o wierszu „Lis” i jego interpretacji. Znana mi i bardzo sympatyczna Czytelniczka tego  mojego  blogu pn.  Gawęda jak nasze psy i koty, to Rosjanka mieszkająca od niedawna w Gdańsku (Serdeczne pozdrowienia dla Męża i Córki!). Odniosła się do mojego wtorkowego  spotu z dnia 26 stycznia 2021 pt. „Lis” w oczach maturzysty, czyli nowa interpretacja wiersza…,  następującymi słowy: „Wszystko mi się podobało, ale „stopionej na patelni słonecznika" – coś nie pasuje do dużego obrazu. Przepraszam za krytykę.” Wywiązała się krótka, ale merytoryczna dyskusja. Szkoda, że nie na tym blogu. Można by te uwagi tu zamieścić. Okazały się odkrywcze i inspirujące!!! Nakłoniły mnie one do podjęcia próby kontynuowania analizy i interpretacji „Lisa”. Oto moje dalsze propozycje:

Bohater wiersza, czyli chłopiec, ma ambiwalentną osobowość czy charakter, a  ten fakt odkrywa i symbolizuje jego wybór słonecznika z licznych kwiatów i warzyw w ogrodzie. (Kwiat ten ma dwa znaczenia. Z jednej strony oznacza dumę, pychę i niewdzięczność, a z drugiej szczęście, zabawę i ciepło. Osoba wręczająca bukiet słoneczników po prostu mówi: "Lubię cię".) Chłopiec na początku podświadomie kieruje do lisa niewidzialny komunikat czy przekaz: „Lubię cię! chętnie bym się z Tobą pobawił, bo brakuje mi  szczęścia, zabawy i ciepła….”

Przyjrzyjmy się metaforze:

„..sto mil od brzegu do brzegu ogrodu
brodziłem w piasku szukając gwiazdy
stopionej na patelni słonecznika…”

Wyjaśnić nieco tę skomplikowaną i rozbudowaną metaforę może opozycja kategorii przestrzeni: otwartej i zamkniętej, małej i wielkiej, skończonej i nieskończonej. Ciąg rzeczowników: brzeg, ogród, piasku, gwiazdy, patelnia, słonecznik odwouje się da natury, ale patelnia już mieści się w zupełnie innym ciągu semantycznym.

 Powoli odsłaniają się ukryte przed ludźmi i światem kulisy życia rodzinnego, trudne tajemnice domowego ogniska (symbolizuje je patelnia). Narzędzie do gotownia, ale i do samoobrony kobiety przed domową agresją, Oczywiście, ani chłopiec, ani student nie uświadamiają sobie tego, odkrywa(my) je dopiero dziś. Błogosławiony dar eksplikacji, hermeneutycznego zgłębiania tekstów kultury.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz